Aktywność na świeżym powietrzu pozytywnie wpływa na zdrowie oraz lepszy nastrój każdego z nas. Przed każdą górską wyprawą wskazany jest jednak trening na poprawę kondycji. Wskazane jest to głównie osobom, które podczas zimy prowadzą całkowicie bierny tryb życia. Ćwiczenia wzmacniające oraz usprawniające nasze mięśnie pozwalają nam ochronić się przed kontuzjami oraz urazami na szlaku. Każdy górski dystans zdecydowanie różni się od takiego pokonywanego na co dzień.

Zanim wybierzemy się w podróż, odwiedźmy siłownię, a tam skupmy się na ćwiczeniach wzmacniających dolne partie, grzbiet, kark oraz brzuch. Aby wzmocnić stawy skokowe możemy wykonać np. wznosy na palcach. Warto także wybrać się na rower, szybki spacer, czy jogging. To przyczyni się do lepszej wydolności serca i wzmocnienia organizmu.

Wybierając się w podróż górską koniecznie musimy wyposażyć się w niezbędny sprzęt, nie może być on jednak za ciężki, ponieważ będziemy mieć wtedy problem ze swobodnym poruszaniem się. Musimy także właściwie spakować nasz plecak – na sam spód włóżmy najcięższe rzeczy, a na wierzch te najbardziej dla nas niezbędne. Każdy element ekwipunku musimy zapakować osobno, a ciepłą bluzę, czy koc złożyć tak, by zajmował mało miejsca. Możemy także zaopatrzyć się w kijki trekkingowe – dzięki nim na pewno łatwiej zejdziemy z kamiennych szlaków i odciążymy trochę nogi.

W górach musimy kierować się zdrowym rozsądkiem. W niektórych sytuacjach musimy być ostrożni – czasem nawet wymagane jest zawrócenie z trasy.

Warto zabrać ze sobą nawigację GPS, dzięki której odpowiednie służby nas odnajdą, gdybyśmy się zgubili.

Jeśli chodzi o garderobę – najważniejsze podczas wypraw górskich są wysokie buty z twardą podeszwą. Ochronią one nasze kostki i zapewnią komfortowe poruszanie się. Buty muszą także zapewnić dopływ powietrza i muszą być nieprzemakalne.

W górach często zmienia się pogoda, dlatego warto ubrać się w wiele warstw, które będzie można zrzucić, gdy zrobi się ciepło. Ważne, abyśmy mieli na sobie bieliznę przeciwpotną oraz ciepły polar i kurtkę, która zapewni nam ochronę w razie wiatru i deszczu.

W naszym plecaku musi znajdować się także jedzenie – suchy prowiant. Dużo energii dodadzą nam batony energetyczne i czekolada orzechowa. Jeśli chodzi o picie, najlepsza będzie woda niegazowana albo napój izotoniczny. Odpowiednie pożywienie doda organizmowi węglowodanów oraz płynów w odpowiedniej ilości, ochroni nas także przed pogorszeniem stanu zdrowia.
Koniecznie musimy również mieć przy sobie właściwie wyposażoną apteczkę.

Planując trasę naszej wycieczki używamy aktualnych map oraz przewodników. Musimy także mieć na uwadze czas jaki jest nam potrzebny, by przejść dany szlak i to, czy poradzimy z nim sobie. Zawsze wcześniej powinniśmy sprawdzić pogodę i warunki atmosferyczne, jakie panują w danym miejscu.

Bezpieczniej będziemy się też czuli, gdy zostawimy wiadomość o zaplanowanej drodze i przewidywanym czasie zakończenia wycieczki. W naszym telefonie wprowadźmy numery alarmowe do odpowiednich służb ratunkowych, a do plecaka schowajmy dokument, w którym będzie się znajdował właściwy numer naszej polisy.

Ostrożności nigdy nie za wiele, dlatego do każdej wycieczki górskiej solidnie się przygotujmy.